TOP 3 REDENEN WAAROM PSA JE IT-BUSINESS WINSTGEVENDER KAN MAKEN

Als IT-dienstverlener maak je gebruik van diverse systemen om je bedrijf zo soepel mogelijk te laten lopen. In deze blog bekijken we waarom Professional Services Automation (PSA) je leven makkelijker en je bedrijf winstgevender kan maken.

Wat een PSA-tool is?

In essentie een ERP-systeem, maar dan specifiek gericht op de bedrijfsprocessen die je tegenkomt bij een IT-dienstverlener (of Managed Service Provider).

Er zit typisch CRM-functionaliteit in om je klantenkaart bij te houden, een vorm van helpdesksoftware voor de afhandeling van tickets, een overzicht van IT-assets (hardware en software), Remote Monitoring & Management om die IT-assets (op afstand en automatisch) te onderhouden en last but not least mogelijkheden om die diensten te offereren en factureren aan klanten. 

Veel partijen die wij tegenkomen hebben die processen wel ingericht, maar met puntoplossingen. Een apart systeem voor facturatie, weer een ander voor offertes, afzonderlijke RMM-tools en weer een andere helpdeskoplossing die losstaat van een CRM. Dat kost naast ergernis ook vaak onnodig meer geld.

Hierbij onze top 3 redenen waarom een PSA-tool jouw IT-business winstgevender kan maken:

1. Meer klanten bedienen met hetzelfde aantal mensen

Door je bedrijfsprocessen efficiënter in te richten met behulp van een PSA-tool en waar mogelijk handmatige acties te automatiseren, kun je meer klanten aan met je bestaande groep medewerkers.

Je omzet kan dus toenemen, zonder dat daar meer (personeels-)kosten tegenover staan.

2. Meer diensten leveren aan dezelfde klanten

Stijgende omzet hoeft niet alleen van nieuwe klanten te komen: je bestaande klanten willen vaak meer diensten van je afnemen, zolang je ze maar kunt leveren.

Een goede PSA-tool helpt je niet alleen om je dienstencatalogus uit te breiden, maar ook om die diensten te leveren, ondersteunen en factureren. Zonder dat daarbij de (personeels-)kosten navenant stijgen.  

3. Verliesgevende klanten eerder ontslaan

Wanneer alle data rondom een klant wordt verzameld op één centrale locatie binnen je PSA, wordt het makkelijker om de volgende vraag te beantwoorden: 'Welke klanten leveren je winst op en op welke verlies je geld?'.

Daarvoor is simpelweg (beter) inzicht nodig in de activiteiten die worden verricht (en kosten die worden gemaakt) voor een klant. Dat inzicht zorgt ervoor dat verliesgevende klanten eerder de deur wordt gewezen of worden omgebogen naar winstgevende relaties.

Hoe lang nog vooruitschuiven?

Het is waar dat de implementatie van een PSA-tool niet van vandaag op morgen kan. Zoals altijd is het een kwestie van eerst zaaien, dan oogsten. Reden voor veel drukke IT-dienstverleners om implementatie van een PSA-tool op de lange baan te schuiven.

Uit onze MSP Hype Cycle op basis van de research van Gartner leiden we af dat mainstream adoption van PSA nog zo'n 2 tot 5 jaar in de toekomst ligt. Dat is sneller dan je denkt en de concurrentie zit niet stil. 

Door nu al in te zetten op PSA verbeter je niet alleen op korte termijn je bottom line, maar bouw je bovendien aan iets dat op langere termijn misschien nog wel belangrijker is: competitief voordeel.

Meer weten? Neem contact met ons op, of surf eens rond op onze ConnectWise landingspagina.

Delen

VOORKOM DATALEKKEN VIA E-MAIL