Wat is het verschil tussen MSP-software en generalistische SaaS-puntoplossingen?

Software as a service (SaaS) is een gamechanger voor bedrijven. Het stelt zowel grote als kleine bedrijven in staat om eenvoudig software te verkrijgen, te betalen voor het gebruik van die software en gespecialiseerde tools aan te boren om de kernfuncties van het bedrijf te ondersteunen.

Veel van de meest bekende SaaS-tools hebben een algemene benadering van functies zoals boekhouding, facturering, tijdregistratie, klantrelatiebeheer (CRM) en meer, zoals QuickBooks, HubSpot en andere. Software die speciaal is gemaakt voor managed service providers (MSP's), werkt meestal ook op een SaaS-model, zoals het platform van MSP-software van ConnectWise. Maar er zijn enkele grote verschillen tussen generalistische SaaS-producten en SaaS-producten die speciaal voor MSP's zijn ontworpen.

Jouw MSP kan beginnen met het gebruik van enkele van de algemene tools op de markt. Maar zoals iedereen die in de MSP-ruimte heeft gewerkt weet, vereist het bedrijfsmodel een aantal zeer specifieke workflows en dynamieken. Hoewel generalistische SaaS-puntoplossingen een tijdje kunnen werken, kunnen veel MSP's na verloop van tijd, tijd verliezen, efficiëntie missen en hun technici frustreren met platforms die niet zijn ontworpen voor hun behoeften.

In dit artikel bekijken we de manieren waarop MSP-specifieke SaaS verschilt van generalistische SaaS-tools, en waarom een ​​gespecialiseerd SaaS-platform jouw bedrijf zou kunnen transformeren.

sommige functies zijn echt alleen voor MSPs

Bewaking en beheer op afstand (RMM). Automatisering van professionele diensten (PSA). Remote Support and Security Operations Centres (SOC). Er zijn veel technische diensten en behoeften die zeer specifiek zijn voor het werk dat MSP's voor hun klanten verrichten.

Aangezien het onwaarschijnlijk is dat de meeste bedrijven al hun eindpunten bewaken (daarvoor huren ze een MSP in!), is het onwaarschijnlijk dat algemene SaaS-tools de fundamentele mogelijkheden bieden die een MSP nodig heeft. En zelfs als er leveranciers zijn die SaaS-producten verkopen die beweren deze problemen aan te pakken, is er een groot verschil tussen de behoeften van één interne IT-professional en een team van meerdere personen bij een MSP, dat tientallen klantsystemen kan monitoren. Als het gaat om taken zoals monitoring, kun je het beste iets vinden dat specifiek voor MSP's is ontworpen.

MSP's hebben unieke klantbehoeften

Zoals alle bedrijven kopen en verkopen MSP's dingen aan klanten. Soms betekent dit diensten en soms producten, zoals hardware of software. Aangezien MSP's zeer technische diensten en producten verkopen en klanten vaak op basis van uren factureren, kunnen algemene SaaS-producten voor kernactiviteiten zoals facturering, boekhouding en CRM hoofdpijn veroorzaken.

Een stuk MSP-software specifiek voor verkoop, houdt bijvoorbeeld rekening met specifieke zaken zoals:

  • Terugkerende inkomsten

  • Serienummers op apparatuur en softwarelicenties

  • Invoer van stuklijsten (BOM)

  • Product sourcing

SaaS-producten die speciaal voor MSP's zijn gebouwd, bieden functies om aan deze behoeften te voldoen als een kernonderdeel van de software.

Integraties maken het werk soepeler

Vaak zijn MSP's ook kleine tot middelgrote bedrijven (MKB's) met MKB-klanten. Succes vereist het opbouwen van sterke klantrelaties en het geven van een persoonlijk tintje aan al jullie werk samen.

Het vereist ook het begrip dat tijd van essentieel belang is.

MSP's en hun klanten willen werk snel en efficiënt gedaan krijgen, daarom kunnen MSP SaaS-tools worden geïntegreerd in verschillende bedrijfsfuncties. Een MSP-specifieke verkooptool zou bijvoorbeeld het account gemakkelijk moeten overzetten van prospecting naar pitching naar contracthandtekeningen om aan de slag te gaan met een RMM, PSA en andere belangrijke MSP-tools.

Voor technici is tijd geluk

De voordelen van managed services-software die speciaal voor MSP's is ontworpen, hebben een sterk effect op de medewerkerstevredenheid. Aangezien MSP-software is ontworpen voor jouw unieke behoeften, zal het je technici veel gelukkiger maken op het werk.

We zullen de facturering opnieuw als voorbeeld gebruiken. Wanneer jouw technici zich voorbereiden om klanten aan het einde van de maand te factureren, is het veel gemakkelijker om de factuur te genereren als services op één platform zijn geïntegreerd. Als een generalistisch SaaS-urenstaat beheer-product dat je gebruikt los staat van het ticketsoftware, die los staat van het orderbeheersoftware, zullen technici alles proberen op te sporen - terwijl ze nog steeds ondersteuningsverzoeken ontvangen, machines proberen te patchen en meer. Deze inefficiëntie kost meer dan alleen geld. Technici zijn gestrest, jouw klanten kunnen in de war raken door de eindafrekening en er kan iets - zoals een laptopbestelling - over het hoofd worden gezien.

Een reeks MSP-specifieke oplossingen voor facturering, tijdregistratie, ticketverkoop en voorraadbeheer zou alle informatie op één locatie bieden, waardoor het leven van technici veel gemakkelijker wordt. Tevreden medewerkers doen geweldig werk, waar klanten weer blij van worden.

MSP-software voldoet aan de MSP-behoeften

Hoewel het voor MSP's mogelijk is om generalistische SaaS-puntoplossingen te gebruiken, is de waarheid dat er de juiste software voor nodig is om een MSP-bedrijf op te schalen. Software die speciaal voor MSP's is ontworpen, begrijpt hoe schaalvergroting eruitziet in de managed services-industrie en speelt in op die behoeften om jouw bedrijf soepel te laten verlopen. Met gebruiksvriendelijke software, efficiënte operaties en tevreden technici heeft jouw MSP alle elementen van succes.

Wil je meer weten over hoe jij je bedrijf efficiënter, productiever en winstgevender kan inrichten? Bekijk onze MSP Support pagina of plan direct een afspraak met één van onze adviseurs.

Delen

Lees hier het originele artikel van ConnectWise.
RMM: wat is het en wat heb je eraan?